Pages

Sunday, January 9, 2011

hidup umpama tayar kereta?



SALAM...


Mungkin ada yg TERtanya-tanya... kan3??? hurmmm..takde?? ehee...aiman tak ksah..=p  ok, proceed.. knape tayar kreta?? knape bukan motor ke basikal ke kereta lembu ke?? okay, ini adalah sebab ak saje-saje pakai kreta....(may be)..


0k, actually kat cni ak nak crita pasal TAYAR RODA kehidupan manusia yg kdg2 kita kat atas, kdg2 kita kat tgh2 n kdg2 kita kat bawah.... dan skrang ak ade beberapa jenis tayar2 ni.. CALON-CALONnya adelah:

1. Tayar kreta Apollo.. knape Ap0llo? sbb kreta ni terlaju d dunia skrg..(pandai2 je ak)
2. Tayar motor kapcai.. knape? sbb ak tataw spesis motor2 yg lain..
3. Tayar basikal tataw... sbb?? ak tataw basikal ni ade jenama ke tak...ahahha~
4. Tayar kereta lembu.. sbb?? ak tataw plak ade kreta kambing kat Malaysia neh...LOL~



ok, STOP joking around! siyes ok siyes...takmo sengih2 da...hurmm...

Hurmm...mungkin dulu ak hnya skadar dengar masuk ikut tlinga kiri and then kluar ikut tling kiri jugak... tak sempat2 nak kluar ikut tlinga kanan.. but now, barulah ak btoi2 faham apa yg org kata "HIDUP INI UMPAMA RODA" yakni mmg hidup kita umpama roda yg kadang kala kita berada d atas dan kadang kala kita berada d bawah..

DI ATAS roda bmaksud ummm...tak pyh crite la..for sure korg da taw.. bgitu juga DI BAWAH...

SO??? knapa la td ak babitkan tayar kreta la tayar motor la??? Sbnarnye, ak mksudkan yg kdg2 kita NAIK dan JATUH tu cepat mcm kreta APOLLO tu and ade jugak yg lambat mcm kreta kambing lembu tu.. bergantung pada kehidupan masing2..



Bila kita berada DI ATAS, kita tak sedar ape yg sdg berlaku di bawah.. Selalunya kita akan lupa diri.. Mcm2  benda yg sbelum ni kita BERINGAT kita dah mula lah LUPA! knapekah??? sebabnye... kita berada di tahap yg SELESA ktika itu... btol? ok, mmg ak tak nafikan... tak smua org mcm tu.. tp, kita hnya manusia biasa yg mudah alpa dgn kmewahan di dunia... wpun pada mulanya kita mmg beringat tp lama kelamaan KESELESAAN membuatkan kita hanyut..



Bila kita berada DI BAWAH, kita akan sentiasa sedar diri.. sebab? kita dah la susah, masa ni lah baru TERingat, TERkenang n TERmacam2 la kan.. itu pun klu igt la.. ade jugak spesis yg da kat bawah ni pon tak sedar2 diri jugak... kan? hurmmm...tp, kite tak bole salahkan dorg jugak... kdg2 dorg ni x tahu taw.. So, korg kena la bg tahu..kasi mereka2 ni igt sikit banyak.. Slalunya, tym stage kat bawah ni la bru kita ckp "knapa lah dulu ak tak...... klu ak buat dr dulu mesti tak jadi cam gni"... ini lah dialog yg sering kita gunakan.. tak gtu???

Klu ade antara kwn2 kita yg jadik cam gni..korg juz put urself kat diri kwn korg tuh.. tym ni kwn2 kita SANGAT memerlukan support dari kita... btoi??? btoiii, sbb ak da rase...='( cdey... pastu ade plak kwn2 yg tak memahami...sob sob sob...

dah la tym tu kita rasa DOWN...tetibe ade plak lg yg ckp... "tulah ko..kan ak da ckp..." Aishhh...bnda ni tak pyh cakap pon takpe..sbb kte pon da sedar.. cumanya kita sedar  bnda tu tp dah TERlambat...

SO?? ape yg perlu kita lakukan???

1) Kalau yg DOWN tu kita:

- Kuatkan smangat...berDOA byk..Allah is always by ur side.. REMEMBER that!
- Ambik bnda yg da berlalu tu sbgai PENGAJARAN! supaya??? kita TIDAK akan mengulanginya again..
- Klu DOWN sgt, jumpe kwn2 rapat kita.. Dorg akan sentiasa membantu kita memberikan kata2 yg BERAPI spy kita dapat berdiri seperti dulu smula..ni lah baru BTOI2 kwn namenya!
- Jgn pernah ingat ape kesilapan yg kita dah wat.. kerna?? ia hnya akan meluluhkan semangat kita.. sebaliknya kita jadikan kesilapan lalu tu sbg 1 MUSUH dan katakan " AK TIDAK AKAN MENGULANGINYA LAGI.. FOREVER!!!!"
- Azam BTOI2!!! jgn takat "ala..takpela" huh! ini adalah perkataan yg paling MERBAHAYA! BELIEVE! BELIEVE! BELIEVE in urself!




2) Kalau yg DOWN tu kwn kita:

- Giv them SEMANGAT! nasihat elok2..jgn ROX sgt.. nnt dy tacin..eheheh~
- Kasi dy BERINGAT! DONT ever do this anymore..
- Cheer kan hidup mereka supaya dy tak menyesal atas ape yg telah dy wat..
- Slal0o support dy.. OK! ~,^




Whatever it is, INGAT ni.. "MANUSIA ITU TIDAK AKAN TERLEPAS DARI MELAKUKAN KESILAPAN" Jadi, sbg kekasih kawan, slalulah INGAT-MENGINGATI antara 1 sama lain...=) & kesilapan yg akan memberikan kita pgalaman sebelum kejayaan...~,^

No comments:

Post a Comment