Pages

Tuesday, January 25, 2011

HUKUM KARMA BUKAN KEPERCAYAAN ISLAM..

Assalamualaikum...


Hurmm... Okay, sebenarnya aku sendiri pun tak tahu pasal benda ni.. SERIOUS. But then aku TERperasan kat entry AQISH tajuknya ni HUKUM KARMA BUKAN KEPERCAYAAN ISLAM.. So, aku pun macam TERpinga2 la kan... bt0i ke dia neh??? Hee~ ok, nak tahu bt0i ke tak meh sini tengok...
Actually, aku sendiri pun tak paham.. HUKUM KARMA tu apakah??? Ok, lepas baca bel0g AQISH tu aku tahu dah la kan.

Kepada yg tak tahu tu, dalam kata erti bahasa,
MELAYU: HUKUM KARMA tu pasal pembalasan atas apa yang kita dah buat..
INGGERIS: WHAT GOES AR0UND COMES AROUND..Ala-ala lagu Justin Timberlake gitu.. 


CONTOHnya: Buat BAIK di balas BAIK & buat JAHAT dibalas JAHAT. OK? DAN jika dia tidak terkena BALASAN ini, maka 7 keturunannya  keturunan atau lain2 kerabatnya akan terkena.

Baiklah, yg sebenar-benarnya: (aku dpt info ni dr blog aqish and dia kata dia dapat dari putera )
Hukum karma, tak ada satupun nash Al-Qur’an menyebut tentang hal ini, begitu pun Hadits Shahih. Hukum ini tak dikenal dalam agama Islam, tapi merupakan kepercayaan agama lain yaitu Budha (karmaphala).
Balasan atas perbuatan seseorang selama ia hidup di dunia, telah diatur sedemikian rupa menurut agama Islam. Terdapat proses dimana seseorang akan mendapat balasan atas perbuatan, baik mahu pun buruk, dilakukan oleh Sang Pengadil Tunggal (Maliki yaumiddien) di akhirat kelak, bukan di dunia. Jika terdapat dimana seseorang melakukan perbuatan baik atau buruk terhadap orang lain, dan kemudian ia memperoleh balasan yang sama seperti ia memperlakukan orang lain tersebut, maka itu hanya bersifat kebetulan.
Al-Qur’an telah menerangkan proses yang mengarah kepada pengadilan Allah terhadap perbuatan manusia selama hidup di dunia ; dimulai oleh Hari Kiamat (yaumil qiamat, yaumil akhir), lalu Hari berkumpul (yaumil mahsyar), kemudian Hari pembalasan (yaumil hisab).
Janganlah mengada-adakan sesuatu yang Allah telah menetapkannya untuk kita.
Subhanallah, Maha Suci Allah, hanya kepada Allah segala puja dan puji, serta selawat dan salam kepada Rasulullah Muhammad S.A.W.

Hurmm..jadi, lepas ni tak boleh la suka-suka hati je PERCAYA sesuatu perkara TANPA bukti...=)
Renung-renungkan dan selamat beramal...~,^








3 comments: